Embert tolláról II.; A dísztollak szerepéről a 18. század óta
László Andor
Korábban már láthattuk, mennyire fontos szerepet játszottak a fejdíszként használt madártollak a 16-17. században. Ezek a későbbiekben is a különféle katonaöltözékek, főúri viseletek részét képezték. A legszebb tollakat a 18. században is az Alföldön lehetett szerezni, az ottani vízi világ adott otthont a legkelendőbb tollakat biztosító kócsagok és darvak számára. Batthyány Boldizsár a 16. században az ország nyugati részéből ilyen paranccsal küldte oda emberét: „az Tisza-Duna közbe menjen, és sasszárnyakat szerezzen, szép öregeket…darutollat, kócsagtollat is.”1 Az itteni települések (mint Nagykőrös, Kecskemét vagy Kishegyes) adóztak is a tollakkal.2
Károlyi Sándor 1712-ben a Berettyó Sárrétjéről szerzett be többek között darvakat, amelyek tollait valószínűleg felhasználták.3 Két évvel később Pest megye utasította Kecskemét városát, hogy a kancellár fiai részére darutollakat szerezzen, az ehhez értő embereket egészen Temesvárig (!) küldjék ki, az utazás költségeit pedig a megye állja.4 A század végén Békés vármegye szállította Bécsbe a kócsagtollakat a magyar testőrök számára.5 A Mária Terézia által 1760-ban létrehozott magyar nemesi testőrség egyenruhájának is része volt ugyanis a kócsagforgós vörös süveg, ami hozzájárult a viselet nemzeti jellegéhez, a bécsi udvari reprezentáció kellékei közé kerülve biztosította ott a szimbolikus magyar jelenlétet.6 Az uralkodókat is rendszeresen ábrázolták huszártábornagyi díszegyenruhában, amelynek süvegéhez a fehér kócsagtollas forgó is hozzátartozott.7
Amikor a hétéves háború során 1757-ben Hadik András merész manőverrel váratlanul elfoglalta és megsarcolta Nagy Frigyes porosz fővárosát, annak híres mozzanatáról így ír Jókai Mór: „Berlin hársfasétányai megismerkedtek a magyar huszárok tollforgóival.”8
A „toll-hierarchia” csúcsán a kócsagtoll állt, amely rangot is jelölt.9 Drágasága, keresettsége miatt ritkán lehetett látni falusi ember süvegje mellett, a pákász gyakran nem vitte vásárra, hanem egyenesen az úri házakhoz juttatta el. Oly nagy értéknek számított, hogy Nagykunságon a helységen kívül nem lett volna szabad eladni senkinek: 1790-ben egy lakost megintenek, mert „kócsagtollat bátorkodott vakmerően a parancsolat ellen más külföldinek kiadni, noha a város számára is megvétetné.”10 Ebben az évben II. József rendeleteinek visszavonása, a korona hazahozatala, és a negyedszázad után ismét megtartott országgyűlés összehívása nyomán „parttalan öröm ömlött végig az egész országon.”11 Sokfelé hazafias tüntetésekre került sor, a polgárság és nemesség körében is elterjedt a magyar nyelv használata, a magyaros viselet, a városokban a bécsi divatot utánzó nyugatias polgár-öltözék helyett a század eleji nemesi viselet vált ismét általánossá. „Felbuzdult magyarjainkban a szabad vér. Elvetvén a német ruhákat, mindnyájan magyarba öltöztenek… az országot ruhával és nyelvvel visszaállítani kívánták.”12 Kazinczy Ferenc lelkesen számolt be a nagyszerű változásról, amit a haza „anya-városában” tapasztal: az idegen szabású ruhát felváltja az egykori vitézi életre emlékeztető katonás öltözék, melynek része a nyusztos kalpagokon lobogó „sugár kócsagtoll.”13 A Nagyváradon tartott örömünnepen szintén ott láthatjuk a kócsagtollas, magyaros öltözéket.14 A népszerű Gvadányi József hosszasan írt az 1790-es pozsonyi koronázásról; amikor „Oly sűrűen itt a kócsagtollak álltak,/ Sas szárnyak is számos fejekre felszálltak,/ Sokakon Darvaknak tollai strázsáltak,/ Kerecsenek a nagy urakén vigyáztak./ Erdőt képzeltetett ennek sokasága,/ Zephirusnak vala köztök mulatsága,/ Lengedezvén hajlott ezeknek az ága,/ Nem törtek, mert tokba voltak, mely volt drága.” A továbbiakban még számos alkalommal megemlékezik a résztvevők tollairól.15 A koronaőrző bandériumok díszes öltözékéhez a kócsagtoll-forgós kalpagok, süvegek is hozzátartoztak.16 Ekkoriban keletkezett a népszerű dal:
„Azt mondják, hogy nem illik a tánc a magyarnak,/ Nem, ha neki bugyogót s fél nadrágot varrnak,/ De pengő sarkantyúnak, kócsagtollas főnek,/ Illik gyöngyös pártának, magyar főkötőnek.”17
A tolldísz elmaradhatatlan részét képezte az előkelő magyaros öltözéknek, viselése a későbbiekben is a legmagasabb rangúak kiváltsága volt. Mikszáth egyik regényében a főispán beiktatási szertartásáról megjegyzi: már minden kész, csak még egy kócsagtoll kell és egy írótoll – az egyik a közgyűlésre méltó öltözékhez, a másik az aláíráshoz szükséges.18 Az író által megörökített sárosi gavallérok is kócsagtoll-forgós kalpagokban flancolnak olyannyira, hogy a szerző szereplőinek „hercegi grandezzájától” elámulva imígyen kiált föl: „Le a tollal!”19 Érthető hát, hogy a legértékesebb, legkeresettebb kócsagtollak beszerzése az 1860-as években a Szeged vidéki halász-pákász népség legjövedelmezőbb foglalkozása, a dísztollakat aztán a „kupeckedő tollcsiszároknál” értékesítették.20
Csokonai Vitéz Mihály szintén a tollak szimbolikus szerepéről ír, ám szellemes írásban a „szenvedő” fél, vagyis a madarak szempontjából emlékezik meg a számukra drámai divatról: a kócsagok kénytelenek elmenekülni a rétekről, hiszen a fellángoló hazafiság halálukat jelenti, a magyarok magyarsága ugyanis e madár „fején” terem.21 Egy évszázaddal később jóslata kis híján beteljesült: a kócsag veszélyeztetettségének fő okát az élőhelyek fokozatos beszűkülése mellett éppen a madár dísztolláért folytatott valóságos irtó hadjáratokban, tollgyűjtő expedíciókban látták.22 E vadász bandák, „dísztoll-regatták” az Al-Duna vidékén állítólag évente 40-50.000 példányt irtottak ki.23 Magyarországon az első fizetett természetvédelmi őr egy 1922-től a Kis-Balatonnál alkalmazott kócsagőr.24 Tevékenysége sikeresnek bizonyult, a madarat sikerült megmenteni a kihalástól, így a kócsag a magyar természetvédelem címermadarává vált. (Az angliai Királyi Madárvédelmi Egyesület 1891-es megalakulásakor ugyancsak a kócsagok védelme volt az egyik fő cél, ott elsősorban a női kalapok díszeként fogyott rengeteg toll.)
A drága kócsagtollak helyett hordtak könnyebben beszerezhető darutollakat, amelyeket szürkeségük miatt gyakran fehérítettek. Egy 18. század elején készült leírás szerint a tollakat „szép gyengén” kiszedték tokjukból, amibe faolajat öntöttek, majd oda visszahelyezték őket, „úgy fejéredtenek meg.”25 A reformkorban a magyar városokban ezt viselték: Miskolcon a helyi magyaros öltözék részét képezte a csáti ólmos bot és a darutoll – az idegenek is hordták, ha be akartak illeszkedni a helyiek közé.26 A debreceni vásárban szintén sok darutollas legény forgolódott.27
Ahogyan modernizálódott, polgárosodott az ország, háttérbe szorult a magyaros öltözék is. A német többségű városokban a fejfedő dísztolla megmosolyogtató maskarának számított, Petőfi is csupán egy rövid ideig hordta – bár az évtizedekkel későbbi visszaemlékezések eltérnek abban, hogy daru28– vagy kócsagtollat tűzött-e süvegje vagy kalapja mellé.29 A toll a márciusi ifjak öltözékében csak kivételesen szerepelt, a különc fiatalok öltözéke a polgári, valamint a magyaros viselet elegyét képezte. Jókai Mór szerint egyikük (Lisznyay Kálmán) hordott darutollas túri süveget. 30 1847-ben Kossuth Lajost kívánták megválasztani Pest megye követévé, a nyugati divatot követő Podmaniczky Frigyes bárónak pedig kortesként Vácott kellett mozgósítania – ennek érdekében három hétre pitykés dolmányt és mellényt, lovaglónadrágot, szűrt, darutollas kalapot húzott magára. E „jelmez” fontos kelléknek bizonyult a sikeres kampányhoz.31 A népszerűség kedvéért ilyenkor a mágnásnak is à la bocskoros kellett öltözködnie.32
1860 körül ismét divatba jött a nemzeti öltözék. Ennek részeként a darutollas süveg „bejutott a szalonokba is”,33 ahol „a cilindereket felváltották a darutollas kanászkalapok.”34 Ez utóbbiakat még hölgyeknek is ajánlották ebben a korban – amivel nem mindenki értett egyet, hiszen az viselőjét „kivetkőzteti nőiességéből, s annak léha pajzánság jellemét kölcsönzi.”35
A magyaros viselet részeként a darutoll is jelképpé vált, hordása már önmagában politikai állásfoglalásnak számított.36 Így eshetett meg a kor híres pesti vendéglőjében, hogy egy német tiszt, akinek nem szelelt a tajtékpipája, a ruhafogasról tüntetőleg kivette a szintén ott mulató magyarok egyikének kalapja mellől a darutollat, majd miután végighúzta a szipkáján, szutyakosan visszatűzte azt a helyére. A tiszt asztaltársasága jókora derültséggel fogadta a tréfát, amit akkor a sértett némán tűrt. Néhány nap múlva ő is azok között volt, akik a budai Várszínházban előadás közben harsogó „Le vele!” kiáltások közt záptojás-záport indítottak az udvari páholy felé, ahol Magyarország katonai kormányzója, Albrecht főherceg ült. A történet főszereplője a későbbi híres író Herczeg Ferenc bánsági sváb nagybátyja, aki magyarul sem tudott, ám a nemzeti ügy melletti elkötelezettsége jeleként a darutollas kalap mellett ő is cifraszűrt viselt.37 Ebben az időben jelent meg az ifjú Thaly Kálmán kötete, amelynek népdalai közt olvashatjuk, hogy
„A süvegem darutollas, virágos, Félrevágva olyan szilaj betyáros; Most vettem a túri vásár idején . . . Hortobágyi betyárgyerek vagyok én!”38
A nagy felbuzdulás csupán néhány esztendeig tartott, a városokba hamarosan visszatért a párizsi divat.39 A huszáros öltözék megőrzését ugyanakkor az elit „nemzeti küldetésnek” tartotta, ünnepélyes alkalmakra rendszeresen felöltötte a következő évtizedekben is. Többek között ez a hatalmi bábáskodás mentette át egészen a 20. századig, amikor például az 1930-as évek kormányainak beiktatásakor rendszeresen kócsagtollforgóval ékesített egykori katonai egyenruhában jelentek meg a miniszterek.40
A darutoll eközben továbbra is nagy népszerűségnek örvendett az alföldi falvakban, ahol hozzátartozott a pörge kalaphoz, süveghez. Az ottani „férfiideált” így írta le Arany János: „Magyar Misi ám a legény egyszer a talpán,/ Kivált, mikor bajuszát felpödri nyalkán,/ Félreüti darutollas túri süvegét,/ Majd megbolondul utána a fehércseléd.”41 Akkoriban „a gavallérkodás fokmérője volt a kitűzött toll silányabb vagy szebb volta.”42 Rangjelző szerepet is betöltött,43 volt, aki például csak kakastollat tűzhetett – ahogyan a nóta mondja: „Már én többet, már én többet/ Kocsis legény nem leszek!/ Kalapomra, kalapomra/ Kakastollat nem teszek.” A darutoll az ifjúság jelképének számított: a Sárréten legények és fiatal házasok hordhatták, az idősebb házasembereknek már nem járt, ők állítólag akkor tűzték ki, ha jelezni kívánták, hogy nem adták be derekukat a múló esztendőknek. Toll nélkül a kapun kilépni szégyen volt, a lányok rá sem néztek arra a legényre, akinek nem lengedezett a kalapja mellett. Ha valakinek nem volt tolla, a többiek nem fogadták be maguk közé komának! Előfordult, hogy a csárdában mulató legények strázsát állítottak az ajtóba, és azt, aki darutoll nélkül akart bemenni, egyszerűem elkergették! A botra hívó nóta így szól erről: „Gyertek ide darutollas legények,/ Sej, de ha mertek!/ Hadd tudja meg a babám,/ Ki a legény a csárdában igazán!”44
Éppen ezért nagy becsben tartották a darutollakat, gondozták: „krétaporral mosták, gőzölték, fésülgették s így megtartotta hamvas színét, lengő hajlékonyságát. Ha egy-egy kocsmai számadásnál megzilálódott, bodrát fésűvel hozták rendbe a legények, tábláját (vagyis a kocsány fölötti sima részt) ujjaik hegyével igazították meg.”45 Amelyik erős szárú volt, és nem hajlott szépen, azt benedvesítve újságpapír, biblia közt hajlították, vagy lyukba tűzve, cérnával kikötve húzatták a kívánt mértékig.46
Az alföldi vagy tiszántúli vásárokban rendre felbukkant a darvász, kalapja körül 20-30 darutoll lengedezett, kezében különbnél különb tollakkal teletűzdelt kis lapickát szorongatott: a kilyuggatott deszkalap a tollak tartására, simítására szolgált.47 Nagy volt a keletje a gyenge kocsányú, szürke színűeknek, de a ringós, fehér, göndör, baloldalas számított a darutollak netovábbjának.48 Ez járás közben ringott, a szél szépen „játszatta”, a kalap baloldalán hordták, itt szépen hátrafele hajlott és kifelé fordult a hátával, „a színit mutatta”, a „fonákul viselt toll” ugyanis nem állt jól. Bal oldalra kerülésének oka a pásztorok ostorhasználata lehetett, hiszen jobb oldalon akadályozta őket. A matyók a bokrétaviselet miatt hordták jobboldalon.49
A darvak magyarországi kipusztulásáért felelőssé tehetők azok a lesipuskások is, akik a falvak fiataljainak toll-szükségletét biztosították a 19. század második felében.50 Ahogyan megcsappant e madarak száma, még hamisították is tollukat! A gémtollak végére kis viaszgömböt ragasztottak, így a legények büszkén viselhették a súly alatt kunkorodó díszt.51
A dualista korszak huszáregyenruhájának ugyanúgy része volt a tollas föveg,52 mint ahogyan az első világháborúban egyes ezredek csákóján megvolt még a forgó. Horthy Miklós Nemzeti Hadseregének tisztjeit egyenesen darutollasoknak nevezték.53 A két világháború közötti korszak csendőrtollai politikai szimbólumok is, például József Attilánál: “Cicáznak a szép csendőrtollak,/ mosolyognak és szavatolnak” – szemben az író tollával: “Költő vagyok – szólj ügyészedre,/ ki ne tépje a tollamat!”54 A tollak az akkori rendszer jelképeivé váltak. Ezért kellett lecserélni az első világháborús tábori vadászok városmajori emlékművén a csendőrkalapra emlékeztető tollas kalpagot „tollmentesre”.55 Még a 21. században is akad politikus, aki “Horthy darutollas romantikájának” sötét korszakát emlegeti.56
A tolldíszek napjainkra sem tűntek el teljesen, leginkább díszegyenruhákon, történelmi jelmezek részeiként láthatjuk őket, bár az egykori népviseletet utánozni szándékozók is viselnek ilyen fejfedőket.
Az NTF Történész Műhely ingyenesen teszi mindenki számára elérhetővé tudományos eredményeit, ingyenesen bocsátja rendelkezésre ismeretterjesztő cikkeit. A szerkesztés, tördelés és a honlap fenntartása azonban nekünk is pénzbe kerül, kérjük, adományával támogassa ügyünket, hogy a jövőben is elérhetővé tegyük cikkeinket olvasóink számára. Szíves támogatásukat Patreon oldalunkon (link) várjuk.
A nyitóképen: Hagyományos,tollforgós díszegyenruhát viselő koronaőrök kísérik Kállay Miklós miniszterelnököt, 1943. (FORTEPAN,20821)
Jegyzetek, felhasznált források:
1 Takáts Sándor: A magyar madarászat a török korban – A darvászat. In: Uő: Rajzok a török világból III. Bp. 1918. 83.
2 pl. Hornyik János: Kecskemét város története, oklevéltárral III. Kecskemét, 1862. 7.; Hornyik János: Kecskemét város története, oklevéltárral II. Kecskemét, 1861. 49, 50, 53, 194-195, 498-499, 510-512.
3 Nagykárolyi vadászati és erdészeti utasítások 1712 körül. Magyar Gazdaságtörténelmi Szemle 7. (1900) 417.
4 Takáts i. m. 86.
5 Karácsonyi János: Békés megye története I. Gyula. 1879. 305.
6 Ságvári György: Magyar huszáruniformis a 18. században. In: Szabó János – Hausner Gábor (szerk.) „A hadi történet kútfeje minden hadtudománynak.” Tanulmányok Ács Tibor tiszteletére. Bp. 2007. 243, 250-251.
7 V. Ferdinándról és Ferenc Józsefről is több ilyen kép maradt fenn, de József nádort is festették le így. Korábban Mária Teréziát is láthatjuk tolldísszel, amikor magyar kísérettel mutatták be.
8 Jókai Mór: Trenk Frigyes.
9 Ságvári György: Magyar huszáruniformis i. m. 251.
10 Szűcs Sándor: A régi Sárrét világa. Bp 1992. 102.; Györffy István: Nagykunsági krónika. Karcag 1936. 36.
11 Benda Kálmán: A magyar nemesi mozgalom 1790-ben. Történelmi Szemle 17. (1974) 186.
13 Kazinczy Ferenc 1790. jún. 22-i levele Prónai Lászlóhoz. In: Kazinczy Ferenc: Levelek. Bp. 1979. 35-37.; Kazinczy: Pályám emlékezete. In: Uő: Versek, műfordítások, széppróza, tanulmányok. Bp. 1979. 328.
14 Krónika Magyarország polgári és egyházi közéletéből a XVIII. század végén. Keresztesi József egykorú eredeti naplója. Pest 1868. 212.
15 Gvadányi József: A mostan folyó ország gyűlésének satyrico criticé való leírása… Lipcse 1791.)
16 Nagy Rózsa: Magyar viselet a XVIII. század végén és a XIX. század elején. Bp. 1912. 25-26.
17 Pálóczi Horváth Ádám: Magyar tánc. Ld. még: Móser Zoltán: Azt mondják: lengyel. Vigilia 2014/3. 119.
18 Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival.
19 Mikszáth Kálmán: A gavallérok.
20 Lakatos Károly: A régi szegedi halászok jelképes madarai. Ethnographia 21. (1910) 85.
21 Csokonai Vitéz Mihály: Bagoly és kócsag.
22 Schenk Jakab: A kócsag hajdani és jelenlegi fészkelőtelepei Magyarországon. Bp. 1918. 8, 61-63.
23 Almássy György: Madártani betekintés a román Dobrudsába. Aquila 5. (1898) 96.
24 A háború utáni ínséges években jelentős holland segélyből sikerült biztosítani a főállású természetvédelmi őr alkalmazását. Schenk Jakab: A gyakorlati természetvédelem megindítása Magyarországon. Aquila 29. (1922) 29-30. Ehhez ld. még: Kócsagőr a Kis-Balatonon
25 Apor Péter: Metamorphosis Transylvaniae. Bukarest. 1978. 61.
26 Az 1830-as években. Podmaniczky Frigyes: Naplótöredékek 1824-1886. I. 1824-1844. Bp. 1887. 161.
27 Móricz Pál: Emlékezzünk régiekről. Rajzok a nem rég múlt időkről. Budapest, 1891. 30, 35.
28 Vahot Imre: Emlékiratai. Bp. 1881. 238.
29 Sass István: Petőfi megkéri Kappel Emiliát. Vasárnapi Újság, 1888. nov. 4. 731.
30 Jókai Mór: A varázs-ing. Pesti Hírlap, 1893. jan. 8.
31 Podmaniczky Frigyes: Naplótöredékek 1824-1886. II. 1844-1850. Bp. 1887. 181-2. A Podmaniczky által viselt fehér szűrt említi Kossuth egyik másik főkortese is. id. Görgey István: 1848 és 1849-ból. Élmények és benyomások. Okiratok és ezek magyarázata. Tanulmányok és történelmi kritika. Bp. 1885. 2.
32 Kosáry Domokos: Kossuth Lajos a reformkorban. Bp. 2002. 374.
33 Jókai Mór: Budapesti élet. In: Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben IX. Bp. 1893. 121.
34 Mikszáth Kálmán: Jókai Mór élete és kora II. Bp. 1961. 21.
35 Magyar ruhát csináltat most minden ember. Vasárnapi Újság, 1860. jan. 8. 22.
36 Ahogyan Jókai fogalmaz: „politikai nyilatkozatul vehető.” Jókai Mór: Budapesti élet. In: Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben IX. Bp. 1893. 121.
37 Herczeg Ferenc emlékezései. A Várhely. A gótikus ház. Bp. 1985. 75.
38 Thali (!) Kálmán: A süvegem darutollas. In: Uő: Zengő liget I. Pest 1859. 78.
39 Lukács Anikó: Nemzeti divat Pesten a 19. században. Bp. 2017. 161.
40 Ságvári György: Férfias és magyaros: Magyar férfiruhák történelmi keretben. In: Flórián Mária (szerk.): Életmód, szemléletmód és a módi változása a parasztság körében a 19-20. század fordulóján. Bp. 2010. 329.
41 Arany János: Magyar Misi (1852).
42 Chernel István: Magyarország madarai különös tekintettel gazdasági jelentőségökre II. Tüzetes rész. Bp. 1899. 237.
43 K. Kovács Péter: „Balos toll.” Néprajzi Közlöny 2. (1957) 156-161.
45 Szűcs Sándor: A régi Sárrét világa. Bp 1992. 102.
46 K. Kovács Péter im.
47 Ahogyan a nóta mondja: De sok halat, de sok csíkot kifogtam,/ Hej, de sok szép darutollat eladtam…; Szűcs Sándor: Pusztai szabadok. Bp. 1957. 163.; Szűcs Sándor: Régi magyar vízivilág 76.
48 Györffy István: Nagykunsági krónika. Karcag. 1984. 31. A fehér darutoll keresettségéről ld. még: Osváth Pál: Bihar vármegye sárréti járása leírása. Nagyvárad 1875. 22.
49 K. Kovács Péter im.
50 Lovassy Sándor: Az Ecsedi-láp és madárvilága fennállásának utolsó évtizedeiben. Bp. 1931. 61-62.
51 Kubacska András: Darumadár. A Természet 34. (1938) 157.
52 Ságvári György: A honvédegyenruha születése. Hadtörténelmi Közlemények 122. (2009) 176-177.
53 ld. pl. Karsai Elek – Pintér István: Darutollasok. Bp. 1960.
55 A szoborról ld. pl. Polgár Dénes: Miért áll még a tábori csendőr a Városmajorban? Világosság, 1949. febr. 5. 2. A tollas kalpag cseréjéről ld. Prohászka Lajos: Szoborhistóriák. Bp. 2004. 60-69.
56 Gyurcsány Ferenc 2014 februári évértékelőjében.