Havas Magyarország – KÉPVÁLOGATÁS

Körülbelül egy évvel ezelőtt egy képválogatás keretében idéztük meg azokat az időket, amikor akár heteken át vastag hótakaró borította Budapestet, ide értve a belvárost is. Mostani Fortepanos képválogatásunkban az ország többi településéről, tájairól – elsősorban az Északi-Középhegységből – válogattunk havas-jeges fotókat azokból az időkből, amikor még „igazi” telek voltak. Noha manapság egyre ritkább a komolyabb havazás, az idei év (2023) decembere alapján korántsem biztos, hogy el kell búcsúznunk a komolyabb hóesésektől és a téli sportok kedvelőinek sem feltétlenül kell külföldi utazásban gondolkodniuk.

Magyarország, Jászdózsa, 1940, Lenkey Márton, tél, hó, baromfi, Fortepan #124040
Jászdózsa, 1940. Baromfiudvar lakói ismerkednek a legalább 20 centis hóval. Ilyen időben jószágokat etetni, ház körüli munkákat ellátni nem volt (és ma sem) egyszerű. (Lenkey Márton/FORTEPAN, 124040)

Bár a többség jó eséllyel akkor is inkább közlekedési akadályt látott a havazásban, a mátrai, bükki (és egyéb magashegységi) vendéglátósok, valamint a hozzájuk érkező turisták, síelők kifejezetten örültek a minél vastagabb hótakarónak. Az Északi-Középhegység (illetve kisebb mértékben a Mecsek és a Bakony) turisztikai szempontból a trianoni békediktátum után értékelődött fel igazán, hiszen a Tátra és a Kárpátok elcsatolásával nem nagyon maradt más hegység az országhatárokon belül. A Mátra és a Börzsöny előnyben volt, hiszen Budapestről egynapos kirándulás keretében is megközelíthetőek voltak már akkor is.

Magyarország, Galyatető, Mátraszentimre, 1931, Schermann Ákos, Schermann Szilárd, tél, hó, síelés, Fortepan #95423
Galyatető, Schermann Szilárd felvételén, 1931. (Schermann Ákos/FORTEPAN, 95423)

Ugyan a térség korábban sem volt ismeretlen a turisták előtt (ezt jól mutatja, hogy már 1888-ban elkészült az első Mátra-kalauz. A mátrai turizmus atyjának tekinthető Hanák Kolos készítette 1897-es változat, amelyet a Mátra Egylet, vagyis a Magyar Turista Egyesület Gyöngyösi Osztálya adott ki, online is elérhető). A virágkor azonban a 20-as években vette kezdetét, és a világválság is csak kis mértékben akasztotta meg az átalakulást. Sorra épültek a turistaházak, szállodák, vendéglők, majd megjelentek a nyaralók is, alaposan átalakítva az addig főleg fakitermelésből, szénégetésből élő kis falvak életét. Erre a legjobb példa a mai Mátraszentimre, Mátraszentlászló és Mátraszentistván, amelyeket eredetileg Ötházhuta, Fiskalitáshuta és Óhuta néven ismertek, és csak 1938-ban (Szent István király halálának 900. évfordulója kapcsán) kapták mai nevüket.

Magyarország, Mátraháza, Pagoda Hotel., 1935, Botár Angéla, portré, tél, hó, épület, turistabot, hölgy, pulóver, pagodatető, Fortepan #57900
Turista hölgy Mátraházán, a „Pagoda Hotel” előtt, 1935. (Botár Angéla/FORTEPAN, 57900)

Erre remek példa a fenti képen látható Sport Hotel, ami eredetileg kékesaljai menedékház vagy Mátra-ház néven épült 1927 és 1930 között, de különleges kialakítása miatt a köznyelv azonnal pagodaként kezdte emlegetni (ezen a képen, bár nem havas, jobban látszik, hogy miért), és egy ideig hivatalosan is Pagoda Pihenő Panziónak hívták. A turistaház/szálloda olyannyira zöldmezős beruházás volt, hogy a később körülötte kiépülő Mátraháza is az épületről kapta a nevét. A különleges épületről bővebben lásd itt. Az illetékes Gyöngyös polgármestere különféle kedvezményekkel csábította a panziót vagy nyaralót építeni vágyókat, ami szintén segítette a környék „benépesülését”. Szinte azonnal megjelent a gyógyturizmus is, számos szanatórium, gyógyszálló épült, a hegyi levegőn a tüdőbetegek sokkal jobb eséllyel gyógyulhattak, mint a városokban.

Hív a Mátra! (Forrás)

A szálló az államosításig a Mátra Egylet tulajdona volt, később SZOT-üdülőként (Szakszervezetek Országos Tanácsa) működött, jelenleg elhagyottan áll. A Mátra-ház különlegességét jól mutatja, hogy rákerült a Mátrát (és egyben a belföldi turizmust) reklámozó plakátok egyikére is, igaz tavaszi/nyári felállásban. A plakátról látható, hogy a korszak mércéjével nézve kész luxus várta a „pagodába” látogatókat; villanyvilágítás, telefon, vezetékes víz, emellett a téli sportok kedvelőinek már rendelkezésére állt a síugrósánc is. Ezeket az első szállodákkal együtt, nem kis erőfeszítéssel építették ki, pont azért, hogy segítsék a térség turizmusának fellendítését. További érdekesség, hogy a plakátot, amelyen 1010 m magasnak szerepel a Kékes-tető, a régi budapesti fényképeiről ismertté vált Klösz György és fia társasága készítette.

A tél minden szépsége vár a hegyekben Mátra Bükk Mecsek szocreál plakát
A tél minden szépsége vár a hegyekben! (Forrás)

A megmaradt hazai hegységeket a szocialista időszakban is hasonlóan reklámozták, természetesen a korszakra jellemző dizájnnal. A saccra az 50-es években készült plakát érdekessége, hogy téli tájat ábrázol, vidáman szánkózó/síelő elvtársakkal és elvtársnőkkel, ami mutatja, hogy elsősorban erre az időszakra és a havazáshoz köthető élményekre koncentráltak akkoriban.

Magyarország, Galyatető, Mátraszentimre, háttérben a Nagyszálló., 1954, Horváth József, hó, férfiak, filmkamera, fényképezőgép, télikabát, üdülőhely, Fortepan #265763
A galyatetői Nagyszálló és néhány vendége 1954. Ekkoriban ezt a szállodát is a SZOT kezelte, később gyógyszálló lett, de rövidesen az elit vette egyre inkább „birtokba”. (Horváth József/FORTEPAN, 265763)

A „pagoda” mellett számos további panzió, üdülő és turistaház épült a környéken, pl. Mátraházán volt a Honvéd Tiszti Üdülő, ami a második világháború után is a hadsereg kezelésében maradt. Jóval nagyobb léptékben épültek (luxus)szállodák a Kékesen (1933, ez ma Mátrai Gyógyintézet), illetve Galyatetőn (1937-39), utóbbiban Kodály Zoltán és Karády Katalin is megfordult, előbbi rendszeresen is.

Magyarország, Mátraháza, síugrósánc., 1985, Urbán Tamás, síugrás, síelés, Fortepan #126094
Síugrósánc, Mátraháza, 1985. A sánc mellett itt található az ország leghosszabb lesiklópályája is. A sánc így nézett ki hó nélkül, ma pedig ilyen állapotban van. (Urbán Tanmás/FORTEPAN, 126094)

A mátraihoz hasonló felfutást lehetett megfigyelni egyebek mellett a Bükkben is, aminek legszembetűnőbb példája a lillafüredi Palotaszálló. A Hámori-tó környéke korábban is népszerű üdülőhely volt, de a neoreneszánsz hotel 1930-as megnyitása új korszakot nyitott a turizmus terén. Ide elsősorban az elit képviselői jártak télen-nyáron, számos konferenciának is helyt adott az épület. Az 1933-as írókongresszus során járt itt Móricz Zsigmond, Kosztolányi Dezső, Kassák Lajos, Szabó Lőrinc, Illyés Gyula és József Attila is (ő ekkor és itt írta meg Óda c. versét), a következő évben bemutatott (részben itt játszódó) Meseautó c. film pedig tovább növelte a hely népszerűségét. Hasonlóan Mátraházához, itt is jóformán nulláról kellett kiépíteni az infrastruktúrát is; a ma is működő kisvasút ugyan már megvolt, de komoly átalakításokra szorult (pl. több alagutat is kellett készíteni), és ekkor épült meg a Miskolc-Lillafüred közötti autóút is.

Magyarország, Lillafüred, Miskolc, Palotaszálló a Dolka tetőről a Zsófia toronytól nézve., 1938, Szekrényesy Réka, vendéglátás, szálloda, neoreneszánsz, Lux Kálmán-terv, Fortepan #139494
A Palotaszálló a Dolka-tetőről nézve, 1938. (Szekrényesy Réka/FORTEPAN, 139494)

A szállóba a második világháború alatt előbb német, majd szovjet katonák költöztek (igen, ez ismerős lehet a Magyar vándor c. filmből is), az 50-es évektől pedig szintén SZOT üdülőként funkcionált. További érdekesség, hogy a szállótól nem messze, azzal és az üdülőteleppel egy időben épült ki egy hegyoldalba vájt légvédelmi vezetési pont, a „Szikla” is, amely a rendszerváltásig működött üzemszerűen, majd egy ideid diszkóként; logikus, hiszen a hatalmas földmunkák és több ezer munkás között könnyű volt elrejteni az óvóhelyet építőket, amire szükség is volt, hiszen az ekkor ellenséges Csehszlovákia éberen figyelt minden mozzanatot. [Erről részletesen lásd: Pajti Zsófia Viktória: Lillafüred, légvédelmi vezetési pont. In: Mihályi Balázs (szerk.): Titkos bunkerek. A magyarországi óvóhelyek története 1917-2022. Erdélyi Szalon, Budapest, 2023. 265-276. o.]

Magyarország, Lillafüred, Miskolc, Egri országút. Warszawa típusú személygépkocsi., 1967, Magyar Rendőr, erdő, tél, FSO-márka, rendszám, rendőrjármű, rendőrség, Fortepan #22460
Lillafüred környékén járőröző rendőrök 1967 telén. (Magyar Rendőr/FORTEPAN, 22460)

A síelőket, kirándulókat és gyerekeket (főleg, ha a hó miatt nem lehet iskolába menni) leszámítva a többség jó eséllyel azért nem örült a havazásnak, hiszen legyen szó 2 vagy 25 centiről, a téli csapadék rendszeresen gondokat okozott (és okoz ma is) a közlekedésben. Bár a fenti képen az utat láthatóan alaposan felsózták, jó eséllyel nem volt könnyű dolga a rendőröknek sem. Akár csak majdnem 30 évvel korábban azoknak a győri fuvarosoknak, akik a városra hullott rengeteg havat kocsikkal-szekerekkel vitték a folyópartokra (Győrben van bőven választék) és borították be a vízbe. Ugyanilyen módszerrel zajlott ez a fővárosban, és mindenhol, ahol volt valami nagyobb vízfelület, lehetőleg folyó a közelben.

Magyarország, Győr, Radó-sziget, szemben a Karmelita templom., 1940, Konok Tamás id, tél, hó, színes, ló, lovaskocsi, barokk-stílus, Kármeliták, Fortepan #42532
A győri Radó-sziget, szemben a Karmelita templom, a parton pedig a hómunkások kocsijai, 1940. (id. Konok Tamás/FORTEPAN42532)

Szintén nem lehetett őszinte a mosolya ezeknek a bükkaranyosi úriembereknek, akik hóba ragadt Warszawájukat próbálták meg (remélhetőleg sikerrel) kiszabadítani. E sorok írója több ízben került hasonló helyzetbe, és azt kell mondjam, nem kívánom senkinek.

Magyarország, Bükkaranyos, Warszawa M 20 típusú személygépkocsi kiásása a hóból., 1963, Mészáros Zoltán, hó, automobil, Fortepan #46425
Bükkaranyos, 1963. (Mészáros Zoltán/FORTEPAN, 46425)

Havazások idején országszerte hasonló jelenetek játszódtak-játszódnak le, szerencsésebb esetben akad pár segítőkész járókelő, szomszéd vagy másik sofőr.

Magyarország, 1966, Urbán Tamás, tél, hó, villanyoszlop, hókupac, elakadás, betolás, Fortepan #89783
Árokba csúszott kocsit próbálnak meg egyesült erővel visszatolni az úttestre, ismeretlen helyszín, 1966. (Urbán Tamás/FORTEPAN, 89783)
Magyarország, 1967, Magyar Rendőr, hó, teherautó, automobil, Fortepan #65474
Az év 1967, a helyszín itt is ismeretlen. Az Építőipari Szállítási Vállalat (ÉPFU) egyik teherautósofőrje próbál meg segíteni egy árokba csúszott személyautónak. (Magyar Rendőr/FORTEPAN, 65474)

A havazás és fagy a vasútvonalakat sem kíméli: ugyan akkoriban a kevés villamosított pálya miatt a felsővezeték-szakadások nem jelentettek nagy gondot, a váltók elfagyása jóformán azóta probléma, amióta vasút létezik.

1970, Péterffy István, vasút, tél, hó, felsővezeték, Fortepan #142569
Ismeretlen helyszín, 1970. Vasúti munkás küzd a hóval, feltehetőleg egy nagyobb város pályaudvara környékén. (Péterffy István/FORTEPAN, 142569)
Magyarország, Gyöngyös, Koháry út (Április 4. körút), autóbusz-pályaudvar., 1960, UVATERV, tél, autóbusz, teherautó, utcakép, MÁVAUT-szervezet, lámpaoszlop, rendszám, helységnév tábla, Fortepan #2692
A behavazott, de láthatóan üzemszerűen működő buszpályaudvar Gyöngyösön, a „Mátra kapujában”, 1960. (UVATERV/FORTEPAN, 2692)

Ha Magyarország és hó, akkor gyorsan előkerül az 1987 januári hatalmas havazás, amelyre még nagyon sokan emlékeznek, és amiről mi is többször írtunk már. 1987. január 10-től három napon át folyamatosan szakadt a hó, több települést napokra elzárva a külvilágtól, és ekkor, 11-én történt a budapesti Fogaskerekű legsúlyosabb balesete is. A mentésbe-hóeltakarításba nagy erőkkel kapcsolódtak be a néphadsereg egységei is, emellett katonai helikopter szállította az épp ekkor hazánkba látogató, népszerű Lucelia Santost, vagyis „Isaurát” is.

Magyarország, Tapolca, Deák Ferenc utca a Fő (Lenin) tér irányából., 1987, Szalay Zoltán, hó, Zuk-márka, rendszám, Fortepan #197933
Tapolca, 1987, a Deák Ferenc utca a nagy havazás után. Megfigyelhető, hogy a hókupac magassága megegyezik a Zuk kisteherautóéval. (Szalay Zoltán/FORTEPAN, 197933)

És mit ér a havazás fagy nélkül?

1955, Keveházi János, tél, hó, hordó, jég, képarány: négyzetes, Fortepan #197355
Behavazott hordók igen komoly fagyban, ismeretlen helyszín, 1955. (Keveházi János/FORTEPAN, 197355)

Sokaknak a kemény tél és a jég a megélhetést jelentette, legalább is amíg nem jelentek meg a jéggyárak és tömegesen az elektromos hűtőszekrények. Rengeteg helyen, természetesen főleg „családi” házaknál, villáknál volt jégverem, amit az ilyenkor vágott jégtömbökkel töltöttek meg, de hasonló elven működött a Parlament eredeti „légkondicionáló” berendezése is. A lenti képen Nagymaroson dolgoznak a jégvágók, szemközt látható a visegrádi Alsó-vár is a Salamon-toronnyal, aminek ekkor még nem volt helyreállítva az egyik sarka és a teteje. A Duna teljesen 1963-ban fagyott be utoljára, azelőtt viszont rendszeresek voltak a helyenként brutális károkat okozó jeges árvizek is.

Magyarország,Dunakanyar, Nagymaros, jég kitermelése a Duna-part közelében. Szemben Visegrád, az Alsóvár a lakótoronnyal / Salamon-torony., 1934, Fadgyas Bence, Fortepan #163899
Jégvágók dolgoznak Nagymarosnál, 1934. (Fadgyas Bence/FORTEPAN, 163899)

Zárásként pedig egy 1941-es fotó, Győrből, ami remekül mutatja, hogy egy kis havas mókázáshoz igazából el sem kell hagyni a várost, némi kreativitásra és kellően bevállalós haverokra van csak szükségünk, bár azért nem árt, ha van kéznél ló és néhány pár síléc is.

Magyarország, Győr, a felvétel az Eszperantó (Sopron) utcában készült, háttérben a vasútállomás épülete., 1941, Nagy István, Nagy József, hó, Fortepan #264522
Rendhagyó lovas „szán” a győri Eszperantó (Sopron) utcában, háttérben a vasútállomás. Nagy József felvétele, 1941. (Nagy István/FORTEPAN, 264522)

A nyitóképen: a behavazott Mátrai út egy elágazása, Mátraszentimre, Galyatető, 1947. Háttérben a Magyarok Nagyasszonya templom (Kodály-templom) tornya. (Hegedűs Judit/FORTEPAN, 23942)


Az NTF Történész Műhely ingyenesen teszi mindenki számára elérhetővé tudományos eredményeit, ingyenesen bocsátja rendelkezésre ismeretterjesztő cikkeit. A szerkesztés, tördelés és a honlap fenntartása azonban nekünk is pénzbe kerül, kérjük, adományával támogassa ügyünket, hogy a jövőben is elérhetővé tegyük cikkeinket olvasóink számára. Szíves támogatásukat Patreon oldalunkon (link) várjuk.


Facebook Kommentek