„Köszönjük néked Rákosi elvtárs!” A hűvösvölgyi úttörővasút végállomás mint a rendszer presztízsberuházása

A második világháború utáni rendszer egyik fő ismertetője az volt, hogy a társadalom minden korosztályát markánsan bevonta a politikai-társadalmi átalakításba. Így nem meglepő, hogy különböző ifjúsági szervezetek betiltásával párhuzamosan létrehozta saját szervezeteit, ezek közül talán a legismertebb az Úttörő Mozgalom volt. A kommunista szellemű ifjúság kinevelése mellett az állampárt célja természetesen saját magasztos céljainak reprezentálása is volt, így az Úttörő Mozgalom szervezeti felépítése mellett annak fizikai megteremtése is elsőrangú cél volt. Képes történelem rovatunk mostani darabjában a Széchenyi-hegyi Úttörővasút egyik legreprezentatívabb állomását, 1950-ben átadott hűvösvölgyi állomást mutatjuk be.

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye,
Hűvösvölgy Állomás építés közben 1950. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7012

 

Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye,
Hűvösvölgy Állomás építés közben 1950. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 6998
Hűvösvölgy Állomás építés közben 1950. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7057
Hűvösvölgy Állomás építés közben 1950. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7057

Az állomás épülete rendkívül modernnek számított 1950-ben, a vasbeton középperonos elrendezés amely a villamos irányából aluljáróval volt megközelíthető, a háború utáni magyar vasúti építkezés legújabb irányzatait követte. Míg ez nem volt egyedinek tekinthető, elég csak az alábbi állomás épületeket sorra vennünk, az a nóvum, hogy az éppen futó metróépítések apropóján tesztelt mozgólépcsőt is Hűvösvölgyben állították üzembe, szó szerint úttörő volt. A félreértések elkerülése végett érdemes megjegyezni, hogy a mozgólépcsőt nem az állomás épülete építették be, hanem az azóta áthelyezett villamosvégállomás régi épületétől vezetett fel a az állomás irányába a villamos bevágás meredek rézsűjén.

A Szabad Nép a következő sorokkal számolt be a mozgólépcső üzembe helyezéséről:

Kísérletképpen felállítják a földalatti gyorsvasút egyik mozgólépcsőjét

Budapest, július 7.

A földalatti gyorsvasút egyik mozgólépcsőjét kísérletképpen felszerelik az Uttörővasút hűvösvölgyi végállomásánál. A kísérlet célja egyrészt az, hogy kipróbálják a szovjet tapasztalatok alapján tervezett hazai gyártmányú mozgólépcsők minőségét, másrészt az, hogy hozzászoktassák a budapesti közönséget a mozgólépcsőn való utazáshoz. A kísérletképpen felállított mozgólépcsőnél képezik ki a mozgólépcső kezelőszemélyzetét, is.

Szabad Nép, 10. évf. 159. sz. 1952. július 8. 6. o.
budapest-ii-kerulet-huvosvolgy-vegallomas-_7
A mozgólépcső az képeslapon bal oldalt látható rézsű akadályát küzdötte le. Képeslap forrása: egykor.hu
Ismerős vonalak a hévízi MÁVAUT állomáson Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7011
Ismerős vonalak a hévízi MÁVAUT állomáson Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7011
Szerényebb vasbeton épület, hasonló stílusban a hatvani MÁVAUT állomáson. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7009
Szerényebb vasbeton épület, hasonló stílusban a hatvani MÁVAUT állomáson. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7009
Az állomás pénztárai és várócsarnoka eredeti állapotában, 1950. UVATERV / FORTEPAN
Az állomás pénztárai és várócsarnoka eredeti állapotában, 1950. UVATERV / FORTEPAN
Az építés alatt álló állomás keleti irányból. UVATERV / FORTEPAN
Az építés alatt álló állomás keleti irányból. UVATERV / FORTEPAN

A Rákosi-rendszer legsötétebb évében adták át az épületet, ami természetesen garancia volt arra is, hogy a személyi kultusz és a párt istenítése központi helyet kaphasson az ünnepségen (is). Az olyan kötelező kellékek mellett, mint hogy a Horthy-rendszerben elítélt kommunista „hősnőről”, Hámán Katóról nevezték el a hűvösvölgyi gyermekvasutas otthont, Rákosi dicsőítése kapta a főszerepet.

Rákosi Mátyást éltető molinó az állomás átadásán. UVATERV / FORTEPAN
Rákosi Mátyást éltető molinó az állomás átadásán. UVATERV / FORTEPAN
Rákosi Mátyás a Lilafüredi Erdei Vasúttól áthozott Ganz motorvonaton. UVATERV / FORTEPAN
Rákosi Mátyás a Lillafüredi Erdei Vasúttól áthozott Ganz motorvonaton. UVATERV / FORTEPAN

Az Úttörővasút Rákosi és a rendszer számára akkora propagandaértékkel járt, hogy külön mozgalmi dalt írtak a „magyar gyerekek nagy barátjának” tiszteletére a vasútért „cserébe”.


Az NTF Történész Műhely ingyenesen teszi mindenki számára elérhetővé tudományos eredményeit, ingyenesen bocsátja rendelkezésre ismeretterjesztő cikkeit. A szerkesztés, tördelés és a honlap fenntartása azonban nekünk is pénzbe kerül, kérjük, adományával támogassa ügyünket, hogy a jövőben is elérhetővé tegyük cikkeinket olvasóink számára. Szíves támogatásukat Patreon oldalunkon (link) várjuk.


A cikk a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Napi Történelmi Forrás együttműködésének keretében jött létre.

14729210_1248966758480430_3213784558583842018_n


Borítóképen: Hűvösvölgy Állomás építés közben 1950. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, Történeti Fényképek Gyűjteménye, 7063

Facebook Kommentek