„A Margit-híd nem visz sehonnan sehová” – 22 kép a változó Budapestről
I. rész: A Jászai Mari tér
Mivel Budapest fejlődése a 19. században rendkívül felgyorsult, a század vége felé a lakosság száma rohamos növekedésnek indult, és így a város képe jelentős változásokon ment át. A város terjeszkedése során olyan területeket is bekebelezett, amelyek korábban jóval a városon kívül estek, mezőgazdasági, vagy ipari területek voltak. Budapest második hídját már az egyesülés (1873) előtt, 1872-ben elkezdték megépíteni, befejezése 1876-ig tartott. Megépítése idején azonban sokak számára egyáltalán nem volt evidens annak kijelölt helye.

(1894-1900 k.) Klösz György fényképe. Budapest Főváros Levéltára, HU.BFL.XV.19.d.1.08.131
Fővárosi Közmunkák Tanácsa (FKT) vezetése – bár a közvélemény ellenezte – elhatározta a Margit híd megépítését. Ekkoriban a híd tervezett helyén a pesti oldalon mocsaras terület, illetve állatok felhordására alkalmas hajórámpa volt, ahol a fuvarosok gyakran mosták kocsijukat és állataikat. A megépítést ellenzők szerint az új hídnak nem lenne funkciója, ugyanis a budai oldalon csak földszintes házak álltak, a szentendrei HÉV pedig még nem létezett. Az idő végül az FKT-t igazolta, az 1876-ban átadott hídon 1879-től először lóvasút, majd villamos közlekedett. Budai oldalán, a híd alatt, 1895-től vasút, a mai HÉV elődje közlekedett. A pesti oldal mocsarait lecsapolták, az egykori Tömő téri – ma Kossuth Lajos tér –kocsimosók helyére pedig az Országház került.
Mostani cikkembe olyan képek közül válogattam, amelyek a Margit-híd megépítése óta keletkeztek, s az egykori Rudolf trónörökös – a mai Jászai Mari – teret mutatják. Következő cikkemben a budai oldal változásait kívánom bemutatni.

(1895 k.) Klösz György fényképe. Budapest Főváros Levéltára, HU.BFL.XV.19.d.1.07.061

(1895 k.) Klösz György fényképe. Budapest Főváros Levéltára, HU.BFL.XV.19.d.1.07.059

(1894 k.) Klösz György fényképe. Budapest Főváros Levéltára, HU.BFL.XV.19.d.1.07.049

(1886 után) Klösz György fényképe. Budapest Főváros Levéltára, HU.BFL.XV.19.d.1.07.048

(1907) LAJTAI LÁSZLÓ/FORTEPAN

(1930) ZAINKÓ GÉZA/FORTEPAN


(1945) FORTEPAN/FORTEPAN

Dr. KRAMER ISTVÁN/FORTEPAN

(1945) FORTEPAN/FORTEPAN

OSA Archívum-Magyar rendőr, 000203/003

FORTEPAN/FORTEPAN

FORTEPAN/FORTEPAN


1951 MAGYAR RENDŐR/FORTEPAN

1956. október 31. NAGY GYULA/FORTEPAN

NAGY GYULA/FORTEPAN
Jászai Mari tér, 1956 OSA Archívum, 1956 Digitális gyűjtemény

FORTEPAN/FORTEPAN


HODOSÁN RÓZA/FORTEPAN

In. Budapesti Negyed 1994. 3. sz.
Felhasznált és ajánlott irodalom:
Balázs Erzsébet: Multikulturális világváros született: Budapest,1873. In: Barátság, 2008. 5. sz.
Bierbauer Virgil: Pesti építőmesterek munkássága, 1809-1847. In: Tanulmányok Budapest múltjából.
Déry Attila: A Fővárosi Közmunkák Tanácsa (1870–1948) Egy független városrendező hatóság. In: Budapesti Negyed, 1995. 3. szám.
Katus László: Budapest népessége, népesedése és társadalma a 19-20. század fordulóján. In: A világváros Budapest két századfordulón. Napvilág, Budapest, 2010.
John Lukacs: Budapest 1900. A város és kultúrája. Európa, Bp. 2014.
Páll Gábor: A budapesti Duna hidak története. Pályamunka a Magyar Tudományos Akadémia műszaki történeti tárgyú pályázatára. Közlekedés fejlesztési Koordinációs Központ, Bp. 2007.
Szücs György: A „zsarnokság” szoborparkja. In: Budapesti Negyed 1994. 3. sz.
Tabajdi Gábor: Kis állambiztonsági topográfia 2. In: Betekintő, 2011. 1. sz.
[…] hídról, a Margit hídról esett szó, az általam a Napi Történelmi Forrásban jegyzett rövid áttekintést az előadás két nem lényegtelen adalékkal egészítette ki. A híd megépítése ugyanis […]