„A Margit-híd nem visz sehonnan sehová” – 22 kép a változó Budapestről
I. rész: A Jászai Mari tér
Mivel Budapest fejlődése a 19. században rendkívül felgyorsult, a század vége felé a lakosság száma rohamos növekedésnek indult, és így a város képe jelentős változásokon ment át. A város terjeszkedése során olyan területeket is bekebelezett, amelyek korábban jóval a városon kívül estek, mezőgazdasági, vagy ipari területek voltak. Budapest második hídját már az egyesülés (1873) előtt, 1872-ben elkezdték megépíteni, befejezése 1876-ig tartott. Megépítése idején azonban sokak számára egyáltalán nem volt evidens annak kijelölt helye.
Fővárosi Közmunkák Tanácsa (FKT) vezetése – bár a közvélemény ellenezte – elhatározta a Margit híd megépítését. Ekkoriban a híd tervezett helyén a pesti oldalon mocsaras terület, illetve állatok felhordására alkalmas hajórámpa volt, ahol a fuvarosok gyakran mosták kocsijukat és állataikat. A megépítést ellenzők szerint az új hídnak nem lenne funkciója, ugyanis a budai oldalon csak földszintes házak álltak, a szentendrei HÉV pedig még nem létezett. Az idő végül az FKT-t igazolta, az 1876-ban átadott hídon 1879-től először lóvasút, majd villamos közlekedett. Budai oldalán, a híd alatt, 1895-től vasút, a mai HÉV elődje közlekedett. A pesti oldal mocsarait lecsapolták, az egykori Tömő téri – ma Kossuth Lajos tér –kocsimosók helyére pedig az Országház került.
Mostani cikkembe olyan képek közül válogattam, amelyek a Margit-híd megépítése óta keletkeztek, s az egykori Rudolf trónörökös – a mai Jászai Mari – teret mutatják. Következő cikkemben a budai oldal változásait kívánom bemutatni.
Jászai Mari tér, 1956 OSA Archívum, 1956 Digitális gyűjtemény
Felhasznált és ajánlott irodalom:
Balázs Erzsébet: Multikulturális világváros született: Budapest,1873. In: Barátság, 2008. 5. sz.
Bierbauer Virgil: Pesti építőmesterek munkássága, 1809-1847. In: Tanulmányok Budapest múltjából.
Déry Attila: A Fővárosi Közmunkák Tanácsa (1870–1948) Egy független városrendező hatóság. In: Budapesti Negyed, 1995. 3. szám.
Katus László: Budapest népessége, népesedése és társadalma a 19-20. század fordulóján. In: A világváros Budapest két századfordulón. Napvilág, Budapest, 2010.
John Lukacs: Budapest 1900. A város és kultúrája. Európa, Bp. 2014.
Páll Gábor: A budapesti Duna hidak története. Pályamunka a Magyar Tudományos Akadémia műszaki történeti tárgyú pályázatára. Közlekedés fejlesztési Koordinációs Központ, Bp. 2007.
Szücs György: A „zsarnokság” szoborparkja. In: Budapesti Negyed 1994. 3. sz.
Tabajdi Gábor: Kis állambiztonsági topográfia 2. In: Betekintő, 2011. 1. sz.
[…] hídról, a Margit hídról esett szó, az általam a Napi Történelmi Forrásban jegyzett rövid áttekintést az előadás két nem lényegtelen adalékkal egészítette ki. A híd megépítése ugyanis […]