Fun time for museologists in Zagreb!

Tinku Balázs

Az Európai Unió tele van jobbnál-jobb múzeummal és néhány a szomszédos államokban is található. Műszaki muzeológiai, történészi szemmel persze már szűkebb a paletta, ha nem engedünk a színvonalból, de nem is szeretnénk unalmas szakmai szövegeket bogarászni. Ebben a kétrészes, sok képes írásban szeretnék bemutatni két zágrábi múzeumot, amelyek úgy gondolom, ha nem is versenyezhetnek németországi, franciaországi, hollandiai vagy angliai társaikkal, mégis egy-egy must-see a Zágrábba látogatóknak.

Első versenyző; a Ferdinand Budicki Automobil Múzeum (Muzej automobila Ferdinand Budicki)

A horvát automobilizmus ősatyjáról, Ferdinand Budicki-ről elnevezett, 2013-ban alapított múzeum egy egyesületi fenntartású múzeum a Budapest-Zágráb vasútvonal mellett áll egy régi gyárépületben. Nézzük először az unalmas alapokat, indítsuk el a Beatles-től a Drive My Car-t  és helyezzük kuplungra szkrollra kezünket.

Cím: Ulica kneza Ljudevita Posavskog 48.

Honlap (egynyelvű horvát): http://www.otk-ferdinandbudicki.hr/

Nyitva tartás: mindennap (hétvége, ünnepnap is) 10:00-19:00

Belépő: 30 kuna felnőtteknek, 20 kuna csoportoknak, 15 kuna gyerekeknek (14 éves korig). ICOM kártyát vagy más kedvezménykártyát nem fogadnak el.

A bejárat felé, a szerző felvétele

Tartozom egy vallomással.

Amíg ott voltunk, Beatles szólt és eléggé how appropriate érzésem volt. Szeretném ezt az érzést egy kicsit visszaadni ezzel az írással. Fontos információ még, hogy sajnos az egyszintes kiállítás teljesen horvát nyelvű és az audiovizuális tartalom is minimális, viszont kárpótol a felhozatal és a világos, nagy tér. Bónusz információ; a múzeumi csapat lehetőségeikhez képest aktív a múzeumon kívüli programok terén (Kiállításban  és népszerűsítésben)

Első pillantás. A szerző felvétele

És most váltsunk át képnézegető sebességre és jöjjön George Harrisontól a Got My Mind Set On You

A kiállítás ezen része engem a lebontott Közlekedései Múzeum körcsarnokhoz vezető átjárójában összezsúfolt motorbicikli-kollekcióját juttatta eszembe. Persze más ez, a maga vegyességében mégis nagyon szép keresztmetszetét adja a világháború előtti és utáni jugoszláv és nyugati típusoknak.

 

Ez a Zündapp minden bizonnyal rosszul lett meghatározva, ugyanis erősen úgy néz ki, mint egy DS 350-es. A szerző felvétele

Tomos T03-as 1962-ből (korábbi Puch fejlesztésekből)

 

Balról jobbra: egy BMW, egy IWL SR 59-es (1960), egy Peugeot S-57-es (1955) és egy Zündapp Bella (1961)

Egy 125-ös Puch motorkerékpár (a tábla nem hozzá tartozik!)

Külön öröm, hogy a kiállított járművek nincsenek túlrestaurálva még ha egy-egy helyen pontatlanság vagy nem korhoz illő anyag, technika is észrevehető. Amíg tart a zene, addig jönnek a képek is!

Egy vörös Triumph Spitfire Mark IV-es (1974), mögötte egy Ford Mustang (1970)

 

Egy Mini Morris (1968) és egy BMW Isseta 300 (1956), mögöttük a bejárat

 

Saab 96-s (1965)

 

Fiat 1100 E (1939)

Ford T-modell (1922) – lásd a restaurálásról írtakat fentebb

Mindeközben felül körbe és a falon a horvát automobilizmus fontosabb eseményeiről és Ferdinand Budicki életéről olvashatunk (horvátul)

 

Végül egy válogatás következik az izgalmasabb darabokból szigorúan popkulturális alapon.

Citroën D Special (1974)

A Citroën D Special egy nagyon népszerű típus volt és nemcsak az utakon, hanem a mozifilmekben is gyakran felbukkant. Ennek a gépkocsinak köszönhette Charles de Gaulle francia elnök, hogy túlélte az ellene 1962. aug. 22-én elkövetett merényletet. Linkelném is a Sakál napja idevágó jelenetét. 

A merénylet 4:15-től indul, de az előtte futó vágóképben is érdemes elmerülni, mivel több gépjármű is megtekinthető a Budicki Múzeumban.

Zastava 750-es (1968)

Íme egy díszpéldány a mindenki által látott jugoszláv népautó, a Zastava 750-esből, de statisztika helyett szóljon a bosnyák densz!

Citroën 2CV (1974)

A francia népautó szerényen megbújik egy zöldes Citroën AMI 6-os (1966) és egy Volkswagen „Samba” (1962) között, mintha nem egy ikonikus autó lenne. Hogy mást ne említsek, egy sárga Citroën 2CV társa főszerepet kapott egy Bond filmben (For Your Eyes Only)!!

Piaggio Ape 550 MP (1968)

Ugyan (valószínűleg) nem azonos típus, de egy Bond hommage-t a Piaggio Ape 550 MP is megérdemel, hiszen egy közismert autóriksa típusról beszélünk, ami már csak Indiában lelhető fel – pont mint az Octopussy-ban!

Lincoln Continental Mark IV-es (1959)

A nyolcadik James Bond film, a Live And Let Die zenéjét Paul McCartney szerezte, ahol az egyik jelenetben feltűnik az ikonikus Lincoln Continental egyik, a kiállítottnál jóval későbbi széria darabja én mégis ezt linkelném a hangulat miatt. Íme.

A vendégkönyv visszapillantó szelfivel

Végszó

Ahogy írtam, messze nem tökéletes kiállításról beszélünk és kell egy kis fantázia, hogy beszippantsa a látogatót a kiállítás, ugyanakkor akit ilyen gépjármű-válogatás vagy a ’60-as, ’70-es évek gépjárműi nem hoznak lázba, az ne is menjen. Burt Reynolds, James Bond, Citroën és Zastava rajongóknak ajánlott!

A kritikai észrevételeket és szakmai iránymutatást köszönöm kollégámnak, Hidvégi János gépjármű-muzeológusnak!


A cikk a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a Napi Történelmi Forrás együttműködésének keretében jött létre.

 

 

Facebook Kommentek

További írásaink